Skopírované!

Učenie sa na písomku

„Prečo všetko zabudnem pri písomke a pred ňou a po nej to viem?“

Chybou  je,  keď  sa  deti  a  študenti  vnímajú  ako  nešikovní,  hlúpi.  Častým  opakovaním zlyhania v školskej výkonnosti dôjde k zníženému sebahodnotenia, sebaobrazu a sebavedomia.

Vysvetlenie je vo fungovaní nášho mozgu. Ten nás vždy chráni a výrazný stres vyhodnocuje ako situáciu, pri ktorej je nevyhnutné zmobilizovať človeka, aby sa zachránil.

Najstaršou časťou z hľadiska evolúcie je mozgový kmeň (reptílny mozog), ktorý riadi naše vrodené inštinktívne správanie sa. Aktivizuje sa v situáciách ohrozujúcich náš život.

Keď reagujeme na okolnosti ohrozujúce náš život, ďalšie dve časti mozgu – mozgová kôra a  limbický systém sú uzamknuté. Vtedy je práca mozgu prepnutá na mozgový kmeň. Ten však vtedy nemá čas na ukladanie podnetov ohrozenia do pamäti, pretože ľudský organizmus musí čo najrýchlejšie reagovať na nebezpečenstvo a konať.

V čase ohrozenia proces učenia sa nie je z toho dôvodu možný. Strach zo zlej známky, bitky a trestu za zlú známku doma, hrozba zosmiešnenia pred ostatnými atď. spôsobuje prepojenie mozgu z mozgovej kôry, v ktorej prebiehajú procesy učenia sa, do nižších úrovní mozgu, t. j. do limbického systému a mozgového kmeňa.

Preto si strachom a stresom spôsobujeme nevedome zábrany. Je to, akoby sme na diaľnici umiestnili prekážky a pritom chceli plynulo a rýchlo po nej prejsť. Čiže čím viac strachu, tým horší výkon na písomke.

Ak  si  s  takýmto  druhom  problému  nevieš  dlhodobo  poradiť  a  ovplyvňuje  tvoje  výkony v škole, nebuď s ním sám. Zdôver sa rodičovi  a popros ho o pomoc. V našom poradenskom zariadení ťa vieme naučiť techniky na zvládanie strachu. So záťažovými situáciami sa budeš stýkať po celý život a ich zvládanie ti jeho prežívanie určite skvalitní.