Skopírované!

Q&A

Často kladené otazky a ich odpovede

Dieťa a neprospievanie v škole

Ako by mali rodičia pristupovať k tomu, že dieťa nesplnilo ich očakávania na vysvedčení ?

Odpoveď je naznačená už v otázke – sú to rodičovské očakávania, ktoré dieťa nesplnilo. Rodičia by mali oddeľovať svoje očakávania od očakávaní dieťaťa a od osoby dieťaťa. Môžu sa pýtať: sú moje predstavy rovnaké ako predstavy môjho dieťaťa? Vychádzajú z jeho reálnych možností? Ako vníma dieťa svoje výsledky? Odrážajú známky primerane venovaný čas, snahu a námahu, ktorú dieťa počas polroka vynaložilo? Rodič, ktorý dobre pozná svoje dieťa, má aj primerané nároky. Netlačí na dieťa, ani ho nenechá ísť pod svoje možnosti. Okrem toho očakávania by …

Prečítať si viac
Používanie počítačov, mobilov a hier u detí

Dnes už sa málokto pýta, či je pre dieťa vhodnou „hračkou“ mobilný telefón, tablet, playstation alebo počítač. Je už asi nepredstaviteľné , aby sa s týmito predmetmi dieťa nestretlo, využívajú sa v škole i doma denne.

Aj v tomto prípade platí pravidlo: „Sú dobrým sluhom, ale zlým pánom.“ Na pochopenie tohto pravidla musí byť dieťa na určitej úrovni chápania súvislostí. Teda ak dieťa používa počítač, tablet či playstation na aktívne učenie sa, kde zábavnou formou získava nové informácie, učí sa a tým napreduje vedomostne aj osobnostne, je ich používanie v poriadku.

Technika bola stvorená na to, aby človeku pomáhala a …

Prečítať si viac
Učenie sa na písomku

„Prečo všetko zabudnem pri písomke a pred ňou a po nej to viem?“

Chybou  je,  keď  sa  deti  a  študenti  vnímajú  ako  nešikovní,  hlúpi.  Častým  opakovaním zlyhania v školskej výkonnosti dôjde k zníženému sebahodnotenia, sebaobrazu a sebavedomia.

Vysvetlenie je vo fungovaní nášho mozgu. Ten nás vždy chráni a výrazný stres vyhodnocuje ako situáciu, pri ktorej je nevyhnutné zmobilizovať človeka, aby sa zachránil.

Najstaršou časťou z hľadiska evolúcie je mozgový kmeň (reptílny mozog), ktorý riadi naše vrodené inštinktívne správanie sa. Aktivizuje sa v situáciách ohrozujúcich náš život.

Keď reagujeme na okolnosti ohrozujúce náš život, ďalšie dve časti mozgu – …

Prečítať si viac
Známka ako hodnotenie práce žiaka

Má známka odrážať súbor vedomostí alebo by skôr mala odrážať progres v snahe zdokonaľovania a nadobúdania kompetencií každého jednotlivca?

V súčasnosti známka vo veľkej miere odráža rozsah osvojeného učiva, ktoré je definované učebnými osnovami pre daný ročník . Uvediem zjednodušený príklad: ak dieťa vie vymenovať deväť až desať riek z desiatich dostane jednotku. Ak vymenuje päť, má trojku. Ale známka nič nehovorí o tom, či si to bude pamätať aj o niekoľko dní alebo či vie napr. uvažovať v súvislosti s riekami o podnebí a okolitej prírode danej krajiny.

Preto by podľa mňa známka mala odrážať aj pokroky dieťaťa. Vysvetlím …

Prečítať si viac